خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

ویژه سالگرد آزادسازی خرمشهر ـ 1

                                           آمدیم تا بمانیم

 
خرمشهر زیبا خونین شهر شد و به تلی از خاک بدل گردید. دیگر از مناره های مسجد جامع و مسجد حضرت سیدالشهدا(ع ) شهر صدای اذان به گوش نمی رسید. دیگر در کوچه های باریک شهر از بازی کودکان خبری نبود و....


سردار قادسیه برای اینکه محمره خیالی اش را از دست ندهد پس از چند ماه آن را به بزرگترین پایگاه دفاعی مبدل کرد و در آن از پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی استفاده نمود به طوری که مستشاران نظامی فرانسه طی بازدیدی که در تاریخ سیزدهم آوریل 1982 از وزارت دفاع عراق داشتند اعلام کردند ایران با هیچ اسلحه و نیرویی قادر به بازپس گیری خرمشهر نیست زیرا عراق این شهر را به صورت یک پایگاه دفاعی بسیار محکم و مستحکم درآورد.
با این اوصاف بود که صدام در نطق هایش این سخن تاریخی خود را با اطمینان کامل بیان می کرد که : اگر خرمشهر سقوط کند و ایرانی ها آن را پس گیرند من کلید شهر بصره را به آنان تقدیم خواهم کرد. »
غافل از اینکه همین بچه هایی که در مقابل این همه تجهیزات و امکانات پیشرفته 34 روز تمام بدون امکانات مقاومت و پایداری کردند می توانند با یک انسجام انقلابی و همیشگی مردمی به راحتی شهر خرم را به آغوش میهن بازگردانند.
19 ماه از هجران خونین شهر می گذشت که بعد از بکار آمدن شیوه جنگ انقلابی به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) بعد از آزادی آبادان بستان غرب شوش و دزفول انجام عملیاتی بزرگ بنام الی بیت المقدس در دستور کار نیروهای انقلابی قرار گرفت و پس از ماهها شناسایی این عملیات و نبرد عظیم با هدف آزادسازی منطقه غرب کارون و آزادسازی 5038 کیلومتر مربع از اراضی کشور بخصوص خرمشهر عزیز در مورخه 10 اردیبهشت 1361 در چهار مرحله به قرار زیر انجام شد :
مرحله آغاز عملیات ساعت 55 بامداد مورخه 1361 2 10 با رمز یا علی بن ابیطالب (ع )
مرحله دوم (استقرار در شمال خرمشهر) در ساعت 22 30 مورخه 1361 2 16
مرحله سوم در (آستانه ورود به خرمشهر) در ساعت 22 مورخه 1361 2 19
مرحله چهارم (آزادسازی خرمشهر)در ساعت 22 30 مورخه 1361 3 1
که به این ترتیب خرمشهر که پس از 34 روز مقاومت در برابر دشمن در تاریخ 1359 8 4 اشغال شده بود . بعد از 575 روز و طی 25 روز عملیات در ساعت 11 صبح روز 1361 3 3 آزاد شد و ندای آزادی خرمشهر توسط گوینده رادیوی ایران اسلامی در ساعت 2 بعدازظهر در کل کشور طنین انداز شد و مردم با شور و شوق وصف ناشدنی با نقل و نبات و شیرینی به خیابانها ریختند و این پیروزی عظیم را جشن گرفتند.
پس از این فتح بزرگ و عقب نشینی رژیم بعث از خرمشهر صدام حسین در یک واکنش تبلیغاتی مذبوحانه بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و مدال های شجاعت را بر سینه افسران نصب کرد افسرانی که هیچ کدام در نبرد خرمشهر حضور نداشتند.
گوینده رادیو اعلام کرد که قهرمانان دلاور عراق مانند سدی استوار از خرمشهر حفاظت می کنند. بیچاره ها نمی دانستند که ارتش شان دو قسمت شد یک قسمت به ایران برده شد و گروهی دیگر در اروندرود غرق شدند و اجسادشان پس از یک هفته در کناره ها و سواحل کویت بر روی آب آمد .
این مناظر دهشتناک حتی نظامیان غربی را که از طریق ماهواره نبرد را زیر نظر داشتند به وحشت انداخته بود. آن ها دیده بودند که چگونه رزمندگان مصمم ایران اسلامی بی هیچ ترسی جان برکف تمام مواضع را پشت سر می گذارند . (9 )
و خرمشهر توسط مردان مرد روزگار به آغوش وطن بازگشت اما در نبود محمد و یارانش محمدی که برای آزادی شهرش یک لحظه هم نیاسود و مردم به یاد او در این آزادی شیرین جای خالی او را پر کردند : ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته ...
و بار دیگر همبستگی و اقتدار ملی مردم قهرمان ایران زمین به ثمر نشست و شهید بهروز مرادی از بچه های مقاوم خرمشهر این همبستگی ملی را در اقدام هنرمندانه خویش به تصویر کشید : به خرمشهر وش آمدید . جمعیت 36 میلیون نفر .
سی و شش میلیون نفری که برای آزادسازی خرمشهر سر از پا نشناختند و دست در دست هم از هر آنچه که در توانائیشان بود مایه گذاشتند تا ایران مقتدر بماند و همان مردم امسال نیز که به سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نام گذاری شده است از پای نخواهند نشست و با شرکت فعالانه در نهمین دو ره انتخابات ریاست جمهوری راه یاران مظلوم خمینی کبیر(ره ) را ادامه داده و چشم دشمنان را کور نموده و دستشان را از دامن این کشور قدرتمند و الهی کوتاه خواهند کرد. باشد که خداوند همواره یار و یاورشان باشد.

ماخذ :
1 ـ هنگ سوم صفحه 22 ـ دکتر مجتبی الحسینی
2 ـ نشریه بررسی مطبوعات جهان (وزارت ارشاد اسلامی ) : دیلی اکسپرس چاپ انگلستان 11 آوریل 1980
3 ـ روزنامه کیهان 1359 2 18
4 ـ خرمشهر در آتش صفحه 12 ـ سرهنگ رضا الصبری
5 ـ همان ماخذ
6 ـ همان ماخذ
7 ـ همان ماخذ
8 ـ همان ماخذ
9 ـ همان ماخذ
سردار قادسیه برای اینکه محمره خیالی اش را از دست ندهد پس از چند ماه آن را به بزرگترین پایگاه دفاعی مبدل کرد و در آن از پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی استفاده نمود
سرهنگ ستاد رضا الصبری : خرمشهر شهر زیبایی بود ولی پس از سه ماه به یک منطقه ویران و جنگ زده مبدل شده بود. فرماندهان مغرور ما تمام نشانه های ایرانی بودن این شهر را از میان برداشته و در جای جای آن شعار و تابلوهای عراقی نصب کردند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد