خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

توسل به نیروی لایزال خداوند کلید فتح خرمشهر بود

توسل به نیروی لایزال خداوند کلید فتح خرمشهر بود


گفت و گو با امیر سرتیپ 2 ستاد هاشم شهیدی معاون نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش
به انگیزه سالگرد آزادی خرمشهر
اشاره : پس از آنکه 19 ماه از اشغال خرمشهر می گذشت رزمندگان غیور کشورمان دست به طراحی عملیات بیت المقدس با عنوان سلسله عملیات های کربلا و کربلای 3 زدند که بلافاصله پس از عملیات فتح المبین آغاز شد . هدف از طرحریزی این عملیات تداوم رزم علیه دشمن تهدید بصره کاهش توان نظامی دشمن آزادسازی خرمشهر و خارج کردن اهواز از برد توپخانه بود.
این عملیات به صورت مشترک توسط ارتش و سپاه پاسداران طراحی هدایت و با رمز یا علی ابن ابی طالب به مرحله اجرا در آمد. آزادی 5400 کیلومتر مربع از خاک مقدس میهن اسلامی مان و شهر خرمشهر پس از 19 ماه اشغال از دستاوردهای عظیم و ماندگار عملیات آفندی بیت المقدس بود که دهم اردیبهشت سال 1361 اجراشد . همچنین طی عملیات مزبور خطوط مرزی از شلمچه تا شمال طلائیه تامین و شهر هویزه آزاد شد و پادگان حمید و محور اهواز و خرمشهر نیز به تصرف نیروهای خودی درآمد. در این عملیات دو لشکر عراق کاملا منهدم و شش لشکر نیز از 20 تا 60 درصد آسیب جدی دیدند .
در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر خونین شهر برای آشنایی بیشتر با جزئیات و چگونگی انجام این واقعه تاریخ ساز با امیر سرتیپ دوم ستاد هاشم شهیدی معاون نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت و گویی انجام دادیم که ضمن تقدیر وتشکر از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که مقدمات این گفت وگو را فراهم نمودند مشروح آن را از نظرشما خوانندگان صفحه جبهه وجنگ می گذرانیم .
موفقیت و پیروزی در آزاد سازی خرمشهر به چه عوامل و دلایلی برمی گردد
در این پیروزی بزرگ مسائل و عوامل مختلفی دخیل بودند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد : اتکال به نیروی لایزال الهی نبرد از روی اعتقاد و باورداشت های دینی سرعت در طرحریزی و تهیه مقدمات عملیات کسب آمادگی رزمی در کمترین زمان به منظور شروع عملیات و ضربه زدن به دشمن با استفاده از فرصتی که به دست آمده و آن عبارت از ضربه ای بود که دشمن در عملیات فتح المبین متحمل شده بود که جملگی این موارد از مهمترین دلایل موفقیت رزمندگان ما در آرادسازی خرمشهر بودند. همچنین استفاده از اصل غافلگیری با اجرای صحیح مراحل طرحریزی تهیه مقدمات و اجرای عملیات عدم مراقبت شدید رودخانه کارون از سوی دشمن که این خود به نوعی یک اشتباه تاکتیکی از سوی دشمن بود و آن این بود که طراحان نظامی دشمن در تدبیر پدافندی خود در غرب کارون از این مسئله غافل شدند که باید رودخانه را تحت مراقبت شدید مداوم خود قرار دهند تا تلاش برای عبور از رودخانه توسط یگانهای ایرانی را در کنترل داشته باشند سازماندهی و ترکیب مناسب نیروهای نظامی و مردمی و کسب توان رزمی نسبی 2 به 1 نسبت به دشمن و در نهایت کوشش و مجاهدت فرماندهان نظامی طراح عملیات و استفاده از نبوغ بالای نظامی خود در جهت هدایت و کنترل عملیات از دیگر رموزی بود که موفقیت و پیروزی ما را در این نبرد نابرابر موجب شد تا ثمره شیرین آن بازگشت خرمشهر به آغوش میهن باشد.
علل ناکامی دشمن در دستیابی به اهدافش در خاک ایران را بیان کنید.
دلایل ناکامی دشمن را باید در موارد متعددی جست و جو کرد :
هجوم ناجوانمردانه عراق به یک کشور مسلمان و همسایه با نظامی نوپا موجب بی اعتمادی بسیاری از ملت منطقه و انسانهای حق بین نسبت به حکومت بعثی صدام حسین شد. همچنین عدم توجه به اصل تامین در بیشتر عملیات هائی که نیروهای عراقی انجام می دادند و این غفلت و کم توجهی نشات گرفته از غرور حاصل از پیروزیهای روزهای نخستین جنگ بود که سرانجام نیز منجر به غافلگیری و شکست نیروهای عراقی شد از جمله دلایل ناکامی دشمن است .
در این باره مسائل دیگری نیز دخیل بودند : بی اعتمادی رژیم عراق به شیعیان این کشور باعث عدم واگذاری مشاغل حساس و کلیدی در ارتش عراق به شیعیان شده و همین امر شکاف عمیقی را بین نظامیان این کشور به وجود آورده بود ارتش عراق (نظامیان غیر بعثی ) فاقد ایمان و انگیزه لازم برای شرکت در جنگ و ادامه آن بودند و تنها وجود ترس و هراس از حکومت بعثی صدام بود که آنان را وادار به جنگ با جمهوری اسلامی ایران کرد در نهایت همگامی و هماهنگی نیروهای مردمی و نظامی ایران از همان ساعات شروع جنگ و به کارگیری نبوغ برجسته و پرتلاش فرماندهان نظامی در طراحی عملیات ها و رشادت ها و مقاومتهای خونین مردمی همه و همه دلائل ناکامی دشمن زبون بودند مقاومت دلیرانه مردم ایران روحیه شهادت طلبی و معنوی رزمندگان اسلام فرماندهی معنوی بسیار قوی امام راحل (ره ) سختکوشی اتحاد و همدلی مردم در دفاع از آرمانهای انقلاب نیز یکی از تاثیرگذارترین عوامل پیروزی مردم ایران و شکست دشمن بعثی بود.
عملیات بیت المقدس چه نشانه هایی از نوآوری و ابتکار داشته است
در تشریح ابعاد مختلف نوآوری ها در عملیات بیت المقدس توجه به این موارد لزوم اساسی دارد :
1 ـ ترکیب و تلفیق نیروهای مردمی و نظامی و تشکیل قرارگاههای مشترک عملیاتی در کمترین زمان ممکن و طرحریزی و هدایت و کنترل دقیق نیروها در رسیدن به هدف نهائی .
2 ـ ایجاد شرایطی که بتوان علیرغم همه موانع موجود که عملیات عبور از رودخانه را غیر ممکن و شاید بعید نشان می داد از رودخانه کارون عبور کرد.
3 ـ بزرگترین نوآوری که می توان در این عملیات مشاهده کرد با تاسی از کلام روحانی امام (ره ) که : « خرمشهر را خدا آزاد کرد » متوسل شدن به نیروی لایزال و قدرتمند خداوند متعال در رسیدن به هدفی بزرگ بود و این را به این دلیل عنوان می کنم که موانع عظیم در راه کسب پیروزی واقعا به دور از تصور و خیال بود که عبارت بودند از :
الف ) استحکام مواضع پدافندی دشمن .
ب ) عمق زیاد هدف ها و محدودیت های تجهیزاتی که یگانهای زرهی خودی داشتند.
پ ) عبور از رود خانه کارون در مقیاس وسیع که نیاز به وسایل عبور پیشرفته داشت .


با انتصاب شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی که نتیجه آن پیوند هر چه بیشتر سپاه و ارتش بود طرحریزی عملیات مشترک این دو نیرو برای آزادسازی خرمشهر چه تغییر و تحولاتی را موجب شد
سپهبد صیاد شیرازی بلافاصله بعد از انتصاب با ایجاد یک فضای معنوی و برادرانه تلاش زیادی در جهت ایجاد وحدت و هماهنگی بین نیروهای ارتش سپاه و سایر نیروها به کار برد و از عبارت ترکیب مقدس برای ادغام ارتش و سپاه استفاده کرد. همانطوری که می دانیم ; اصول جنگ قواعدی است که حاکم بر میدان نبرد بوده و چنانچه نیرویی اصول جنگ را مدنظر قرار ندهد موفقیت و پیروزی در میدان نبرد حاصل نمی شود . یکی از اصول 9 گانه جنگ اصل وحدت فرماندهی است که در صورت عدم توجه به این اصل هماهنگی لازم بین نیروهای رزمنده حاصل نشده و هر لحظه باید منتظر شکستهای پی در پی بود. با انتصاب امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن این اصل بسیار مهم آن شهید بزرگوار با هماهنگی های لازم و اتخاذ تدابیری هوشمندانه و متفکرانه توانست اتحاد بین نیروها را خصوصا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برقرار کندکه حاصل آن افزایش قدرت و توان رزمی نیروهای مسلح و موجب تغییر موازنه در صحنه های نبرد دفاع مقدس شد که نتایج حاصل با پیروزی های درخشان در عملیاتهای مختلف بخصوص طریق القدس فتح المبین و عملیات بیت المقدس و با آزادی خرمشهر نمایان شد.
پس از فتح خرمشهر تا پایان جنگ موازنه قدرت به چه صورت و برتری با کدام طرف بود
با نگاهی گذرا به انهدام نیروهای دشمن و اظهارات مسئولان عراقی بعد از نبرد بیت المقدس می توان موازنه قدرت را در صحنه های نبرد دقیقا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . صدام حسین پس از فتح خرمشهر در ساعت 20 مورخه 1361 3 30 در یک سخنرانی طولانی رادیو تلویزیونی به قصد فریب افکار عمومی مردم عراق از واقعیت جنگ که او و رژیم حاکم بر عراق آنان را درگیر آن کرده بودند ریاکارانه به تحریف حقایق پرداخت و تلاش کرد شکستهایی را که در میدانهای جنگ متحمل شده و انهدام و عقب رانده شدن نیروهایش را در خوزستان به عنوان یک عقب نشینی تاکتیکی و نشان دادن حسن نیت قلمداد کند. اما واقعیت این بود که با از بین رفتن دو لشگر کامل عراق و آسیب رسیدن به شش لشکر دشمن به میزان 20 تا 60 درصد و کشته و زخمی شدن بیش از 16000 نفر و اسیر کردن 17499 نفر و تلفات و ضایعات دیگر توان رزمی دشمن کاملا تحلیل رفته و در مقابل با به دست آوردن امکانات و تجهیزات دشمن و بالا رفتن روحیه نیروهای رزمنده قدرت و توان رزمی نیروهای اسلام چند برابر شد. در واقع فتح خرمشهر نقطه عطف دفاع مقدس است . بعد از این پیروزی بزرگ همواره برتری با رزمندگان اسلام بود و دشمن زبون در رعب و ترس و هراس به سر می برد.
چه عواملی آزادسازی خرمشهر را از سایر عملیات های دفاع مقدس متمایز می کند و نقش فرماندهی و استقامت حضرت امام (ره ) در این زمینه چیست
تکیه بر باورهای دینی و اعتقادی و روحیه معنوی رزمندگان اسلام فرماندهی پیامبر گونه و بی بدیل امام راحل (ره ) و اجرای سریع و غافلگیر کننده عملیات پس از عملیات فتح المبین که در کمترین زمان نیروهای اسلام آماده اجرای عملیات بزرگی شدند را باید در راستای نقش فرماندهی امام (ره ) و از جمله عوامل مهم در فتح خرمشهر بررسی کرد. همچنین اجرای عملیات در منطقه ای با وسعت بیشتر نسبت به سایر عملیات های انجام شده تا آن زمان عبور از رودخانه پر آب و وحشی کارون با انجام عملیات سخت و طاقت فرسای عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در آن سوی رودخانه و ادامه عملیات تا فتح و تسخیر هدفهای تعیین شده بازپس گرفتن خرمشهر که به صورت یک آرزو و هدف ملی در آمده بود و برهم زدن توان قدرت رزمی در جنگ به نفع نیروهای خودی از دیگر مواردی هستند که فتح خرمشهر را از سایر فتوحات نیروهای اسلام متمایز می کند.
عملیات آزاد سازی خرمشهر و مراحل مختلف آن با سپری شدن زمانی طولانی همراه بوده که در طول جنگ بی سابقه است . مدت 26 روز نبرد نزدیک و تن به تن را شاهد بودیم که فقط با دم مسیحایی امام (ره ) که در کالبد رزمندگان دمیده بود مقاومت جانانه ای به اجرا گذاشته و با انهدام نیروهای دشمن آزاد سازی خرمشهر عزیز محقق شد.
به نظر شما فلسفه کلام حضرت امام در مورد فتح خرمشهر که فرمودند : « خرمشهر را خدا آزاد کرد » چه بود
با توجه به اهمیت نظامی و سیاسی خرمشهر برای دو طرف درگیر رژیم بعثی با برقراری تاسیسات دفاعی مختلف که نشان از توجه ویژه دشمن داشت اقدام به پدافند در مقابل رزمندگان اسلام کرد. دشمن آنچنان اعتمادی به سنگرها و مواضع پدافندی خود داشت که رئیس رژیم بعثی در رسانه های عمومی اظهار داشت : « چنانچه ایران خرمشهر رافتح کند من کلید بصره را در اختیار ایران قرار می دهم » لذا دفاع از خرمشهر برای دشمن یک هدف استراتژیک محسوب می شد. برابر برآوردهای به عمل آمده پس از اجرای مراحل مختلف عملیات فرماندهان جنگ تصمیم گرفتند وارد شدن به خرمشهر را به دلیل خستگی نیروها و احتمال دادن تلفات زیاد به زمان دیگری موکول کنند اما با به اسارت در آمدن نیروی های عراقی که از داخل شهر به صورت گردانی و دسته به دسته به سمت نیروهای اسلام می آمدند و خود را تسلیم نیروهای اسلام می کردند فرمان حمله برای آزادسازی کامل خرمشهر صادر شد لذا امام راحل با اطلاعات دقیقی که از مراحل جنگ داشتند پس از آزادی خرمشهر عزیز اعلام فرمودند : « خرمشهر را خدا آزاد کرد » .
فلسفه فرمایش امام را باید در این نکته جست و جو کرد که با محاسبات عادی و متداول فرمول های جنگی این پیروزی میسر نبود. تنها نیروی معنوی و اعتقادی رزمندگان اسلام و عنایات خداوند متعال بود که این رزمندگان خداجو متعهد و همدل را برای خلق این حماسه یاری کرد.
آزادسازی خرمشهر چه درسی برای امروز دارد و دستاوردهای آن چگونه می تواند برای جوانان این مرزو بوم مورد استفاده قرار گیرد
در بررسی و تشریح دستاوردهای فتح خرمشهر به این موارد باید اشاره کرد :
الف ) تلاش و کوشش جدی جهت رسیدن به هدف .
ب ) اتکال به خداوند به این معنی که هر نصرت و پیروزی از آن اوست و بدون اراده او هیچ امری محقق نمی شود.
پ ) به دست آوردن اعتماد به نفس در میان نیروهای اسلام که می توانند کارهای بزرگی را به سر انجام برسانند.
ت ) رسیدن به این باور که دشمن هر مقدار که قوی باشد و سنگرهای مستحکم برای خود ایجاد کند با نیروی ایمان رزمندگان اسلام سنگرهای دشمن متلاشی و ازبین خواهد رفت .
ث ) با اتحاد و یکپارچگی می توان بر هر دشمن مسلح و مجهزی پیروز شد.
ج ) و کلام آخر اینکه نسل های بعدی باید بدانند تا وقتی که روحیه شهادت طلبی و ایثارگری بین مردم حکمفرماست و و حدت و همدلی و پیروی از فرامین الهی در جامعه ساری و جاری است هیچ دشمنی نمی تواند چشم طمع به کشور ما داشته باشد.
سپهبد صیاد شیرازی بلافاصله بعد از انتصاب با ایجاد یک فضای معنوی و برادرانه تلاش زیادی در جهت ایجاد وحدت و هماهنگی بین نیروهای ارتش سپاه و سایر نیروها به کار برد و از عبارت ترکیب مقدس برای ادغام ارتش و سپاه استفاده کرد
عملیات آزادسازی خرمشهرو مراحل مختلف آن با سپری شدن زمانی طولانی همراه بوده که در طول جنگ بی سابقه است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد