خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

خاک سرخ

خلقکم من تراب - شما را از خاکی بی جان آفریدیم

پاسخ تهیه کننده فیلم سنتوری به سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی

پاسخ تهیه کننده فیلم سنتوری به سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی (این تصمیم خوب را نشکیند)


خواندیم در سرمقاله ای تحت عنوان « این تصمیم خوب را نشکنید » چاپ شده در روزنامه « جمهوری اسلامی » مورخ سه شنبه 7 خرداد ماه جاری در باب پدید آمدن یا نیامدن سینمائی در خور یک جامعه اسلامی نویسنده مطلب متاسفانه و بدون هیچ دلیل منطقی سراغ فیلم « سنتوری » رفته است .
سخنان آن نویسنده محترم البته نظریه ای کاملا شخصی است و برهان و استدلالی در پشت این نظریه خصوصی وجود ندارد. اما آنچه از کل عقیده و نظر ایشان قابل استنباط است اینکه به وضوح معلوم می شود آن نویسنده محترم « سنتوری » را ندیده به قاضی رفته است . اولا گفته است : « سنتوری از آن قبیل فیلمهائی نیست که با قیچی کردن بخش یا بخشهائی از آن بتوان به آن مجوز نمایش داد. » توضیح می دهیم که فیلم « سنتوری » از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش گرفته و مسئله « بتوان به آن مجوز نمایش داد » مفهومی پیدا نمی کند. اضافه کنیم لابد اعضای بازبین محترم و باسابقه و مجرب وزارت ارشاد متوجه عقاید آن نویسنده نبوده اند که به فیلم مجوز نمایش داده اند و اینکه « شنیده شده که دست اندرکاران فیلم سنتوری برای گرفتن مجوز نمایش به دستگاه قضائی متوسل شده اند » به همان اندازه نامفهوم است .
ثانیا فیلم « سنتوری » به هیچ وجه در تضاد با فرهنگ و سنت جامعه ایرانی نیست و آنها که فیلم را دیده اند متفق القولند یک اثر اجتماعی با ارزش و تاثیرگذار مثبت است و دست روی یکی از بزرگترین معضلات جامعه کنونی یعنی اعتیاد گذاشته و به درستی راه چاره را نشان داده است . بنابراین نویسنده مطلب به ما بگوید در کجای این فیلم اخلاق و اعتقادات و احکام شرع و متولیات احکام شرع زیر سئوال رفته است آیا ترسیم صادقانه یک معضل اجتماعی مثل اعتیاد از دیدگاه صرفا شخصی چنین مسائلی را به ذهن ایشان رسوخ داده است
ثالثا قوه قضائیه و مسئولان محترم آن بهتر از هر کس به اصول قانونی ایران واقف هستند و بنابر این احتیاجی به نصیحت و یا آشنا کردن آنان به وظایف شان نیست . رابعا برای اطلاع آن نویسنده محترم یادآور می شویم که جهت حل مشکل فیلم « سنتوری » و بعضی از پیچ و خم های قانونی نیاز به راهنمای افراد آشنا نیست چرا که فیلم همه گونه مجوز داشته از تصویب فیلمنامه و پروانه ساخت گرفته تا پروانه نمایش و ایشان لابد مطلع نبوده اند که فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است .
محض اطلاع آن نویسنده عزیز باید بگوییم که بیهوده سعی کرده است مردم را به نافرمانی دعوت کند زیرا میلیونها ایرانی فیلم را بطور قاچاق دیده و پسندیده و تحسین کرده اند می دانید چرا چون « سنتوری » را داریوش مهرجوئی کارگردان فیلم « گاو » ساخته که حضرت امام خمینی (ره ) فیلم و فیلمساز آن را بعنوان یک اثر با ارزش سینمائی دانسته اند. والسلام .
فرامرز فرازمند
(تهیه کننده فیلم سنتوری )

روزنامه جمهوری اسلامی :
1 ـ برخلاف آنچه در این پاسخ ادعا شده نویسنده سرمقاله فیلم سنتوری را قبل از نگارش مقاله دیده و با اطلاع از محتوای آن اقدام به نگارش مقاله نموده است .
2 ـ ادعای صدور اجازه نمایش توسط اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی اگر صحیح باشد با ممنوعیت نمایش توسط مقامات بالاتر وزارت ارشاد در تعارض است و طبیعی است که نظر مقامات بالاتر چه از نظر قانونی و چه از نظر اجرائی بر نظر آن اداره کل حاکم است .
3 ـ در مورد محتوای فیلم سنتوری اگر قرار بود مطالبی نگاشته شود در همان سرمقاله این کار انجام می شد . ولی متاسفانه آنقدر محتوای این فیلم انحرافی است که جای پرداختن آن در چنین مقالاتی نیست .
4 ـ دیده شدن فیلم توسط عده ای از مردم به صورت قاچاق نه تنها دلیل حمایت ملت ایران از آن نیست بلکه این امر و استقبال بنگاه های سینمائی چند کشور خارجی که معمولا درصدد نشان دادن چهره ای انحرافی از ایران هستند نشان دهنده محتوای انحرافی این فیلم است .
5 ـ تائید حضرت امام از یک فیلم از یک فیلمساز بهیچوجه دلیل تایید همه فیلم هائی که توسط آن فیلمساز ساخته می شود نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد